Styrke sine nettsider

Besøk hos helikopter produsent.

Vi har sammen med samarbeidskomiteen for flyteriggansatte (NR forum) tatt turen til Italia, hvor vi kombinere interne møter med et besøk hos helikopterprodusenten Leonardo.

Leonardo er ett internasjonalt selskap med tusenvis av ansatte i flere forskjellige land og på mange kontinenter. De produserer og selger flere hundre helikopter i året og har de siste årene vert den helikopter produsenten som leverer flest helikopter til energi sektoren. Fabrikken som vi besøkte er i Nord-Italia i nærheten av Milano.

Bakgrunnen for besøket er at det skal tas i bruk to nye helikoptertyper på Norsk sokkelen. De nye helikoptrene har typebetegnelsen AW139 og AW189. Dette er mellomstore helikoptre som tar henholdsvis 12 og 16 offshorepassasjerer.

Leonardo AW189 under en testtur til Johan Sverdrup-feltet nylig. Foto: Atle Espen Helgesen

Litt nøkkel info om AW189
Total lengde 17,57 meter
Total høyde 5,07 meter
Rotor diameter 14,6 meter
Passasjer kapasitet: 19 personer
Høyde inne i kabinen: 1,28 meter
Maks vekt: 8599kg
Egenvekt:5625 Kg
Lastekapasitet: 2975Kg
Fly hastighet: 267 km/t
Rekkevidde: 802 Kilometer

Dette helikopteret er utviklet gjennom flere år for og kunne handtere flygning under de mest krevende forhold og er designet for langdistanseoppdrag i utfordrende marine miljøer, selv under harde isforhold og sterke vinder, leverer det uovertruffen ytelse, pålitelighet og allsidighet.

AW189 SAR helikopter Foto: Leonardo

De nye helikoptrene er både utstyrt og designet for å levere det ytterste innen sikkerhets en kan nevne systemsegregering, beskyttelse av de viktigste kritiske systemene , noe som sikrer fortsatt sikre flyvninger selv ved skade.

AW189 har bransjeledende 50 minutters ‘dry-run’ kapasitet på hoved girboksen gjør det mulig å fly opptil 100 nautiske mil i sikkerhet selv offshore, i tilfelle et totalt tap av olje.

I tillegg sikrer tilstedeværelsen av Auxiliary Power Unit (APU) som standardutstyr en backup strømkilde for nødsituasjoner under flyvning og heiseoperasjoner.

De tillitsvalgte besøkte også trenings- og simulatorsenteret til Leonardo. Foto: Atle Espen Helgesen

Under besøket hos Leonardo fikk de tillitsvalgte i NR forum en orientering om konsernet og produktene deres, før de tillitsvalgte ble delt i to grupper.

Den ene gruppen fikk omvisning ved produksjonslinjen i Vergiate, der helikoptrene settes sammen. Mens den andre ble vist trenings- og simulatorsenteret i nabobyen Sesto Calende. Etter lunsj byttet gruppene.

Her inspiserer delegasjonen en girboks til helikopteret Foto: Leonardo

Det er viktig og presisere at denne helikopter typen er godt uttestet det er 140 AW189 i drift globalt og det er hele 1300 AW139 helikopter som er operative. Undertegne fløy selv med AW139 helikopteret offshore på oppdrag for Archer i Brasil.

Er S-92 på vei ut?

Nei det er den ikke men de nye Leonardo helikoptrene kommer i tillegg til dagens Sikorsky S-92-helikoptre. Forbundet Styrke har over flere år påpekt den potensielle sårbarheten en har om en baserer seg på bare en type helikopter.

Dersom en får en uønsket hendelse vil en da risikere at hele helikopter flåten blir satt på bakken inntil en har fått gransket og avklart eventuelle utfordringer. I tillegg vil en også stå bedre stilt om en eksempelvis får utfordringer med delemangel eller lignede.

Sikorsky S-92 har mange år igjen på norsk sokkel Foto: Bristow

Litt nøkkel info om Sikrosky S-92
Total lengde 20,88 meter
Total høyde 5,47 meter
Rotor diameter 17,17 meter
Passasjer kapasitet: 19 personer
Høyde inne i kabinen: 1,83 meter
Maks vekt: 9600kg
Egenvekt:7300 Kg
Lastekapasitet: 2300Kg
Fly hastighet: 265 km/t
Rekkevidde: 920 kilometer

Ut i fra besøket hos Leonardo så er inntrykket som jeg personlig sitter igjen med, at dette er ett solid selskap, som leverer en solid og utprøvd maskin. For oss er fly sikkerheter det absolutte første prioritet og på det området vil det ikke aksepteres noen kompromiss.

Men andre viktige momenter som vi også har sett på er, bagasje plass Bagasjeluka er høyt oppe og fylling av drivstoff. Bagasjerommet er mindre en på S-92 en og dette kan bli utfordrende, særlig for servicepersonell som ofte trenger å ha med flere bager. Og tilgangen til lasteluka vil også kunne by på utfordringer.

Laste luken er ca 150 cm fra dekk når helikopteret ikke står på rampen Foto EÅV

Komfortombord på helikopteret er også ett viktig element å påse at blir ivaretatt for våre kollegaer. Og det er gledelig å høre at støynivået inne i kabinen på en AW189 vil være lavere en i andre helikopter typer. Og setene som vi fikk prøve var gode og sitte i og litt større en dem som en har på S-92 i dag. Vi er imidlertid noe betenkt vedrørende høyden inne i kabinen, da denne er markant lavere en i Sikorskyen.

Slik ser det ut når noen litt over 1,90 står inne i helikopteret Foto: EÅV

Det er også skrevet en artikkel om besøket som er lagt ut på styrke sin hjemmeside, den kan dere lese HER

Avslutningsvis vil jeg nevne LOs helikopterutvalg som er arbeidstakersidens talerør innen offshore helikoptervirksomhet. Utvalget er en tydelig stemme i helikoptersaker som angår medlemmene våre, og har HMS i fokus. Og dette utvalget ledes av Henrik Fjeldsbø fra Forbundet Styrke

Utvalget har en bred sammensetning og representerer alle aspekter innenfor helikopterbransjen: piloter, passasjerer, teknikere, operasjonssentral og redningsmenn, samt kompetanse på beredskap, sikkerhet og regelverk. Og de er også med og følger opp de nye helikopter typene som introduseres på sokkelen.

Samarbeidskomiteen NR forum Foto: Leonardo