Styrke sine nettsider

Spørsmål og svar i forhold til arbeidskonflikten

Vi har fått inn litt spørsmål på ulike både via melding telefon og epost m.m, så vi har samlet dem og besvarer dem etter beste evne her.

Permittering og varslingsfrister

Permitteringer kan deles i 3 kategorier, vanlig permittering (A) skal det gis 14 dagers skriftlig varsel til den ansatte før den blir iverksatt. Videre så det slik at ved naturomstendigheter (B) eller andre uforutsigbare hendelser som nødvendiggjør at driften helt eller delvis må innstilles så er varslingsfristen redusert til 2 dager. Eller (C) ved konflikt i annen bedrift eller tariffstridig konflikt i egen bedrift.

Det er de to siste tilfellene som også er omtalt som Force Majeure hendelser hvor det er kortere en ordinær varslingsfrist. Men det er også viktig og merke seg at varslingsfristen på 2 dager gjelder ikke ved permittering som skyldes konflikt i annen bedrift som beskrevet under punkt C. Men bedriften er fortsatt forpliktet å varsle så tidlig som det lar seg gjøre.

Hva skjer nå og hvorfor

På grunn av streiken som pågår på oljeservice området (OSA avtalen) så stanser aktivitetene våre for plattformboring opp. Fordi når en har ansatte som streiker i posisjoner som er nødvendige for videre drift så kan de ikke erstattes, da det vil være og regne som streikebryteri.

Derfor siden aktivitetene stopper opp så har operatøren sendt ut varsel om Force Majeure ettersom at de ikke kan opprettholde normal drift som følge av denne arbeidskonflikten. Vi informerte i artikkelen i går om at det er sendt ut varsel fra Equinor for Statfjord A, Statfjord C, Gullfaks A og Gullfaks B.

Hva betyr dette for dem som er på jobb der nå

De ansatte som er på jobb der nå skal fortsette og stille på arbeid som normalt og stille seg til rådighet for arbeidsoppgaver fra ledelsen. Vi er ikke en part i denne arbeidskonflikten og før en har mottatt permittering og er sendt av riggen så er en fortsatt i arbeid og dermed på lønn. Det er ingen som skal legge ned arbeidet.

Blir alle sendt i land?

Nei ikke alle blir sendt i land, de skal som ett minimum være en redusert bemanning igjen offshore for å ivareta at slikkerten og nødvendige beredskapsoppgaver er ivaretatt. Og det er også avhengig av hvilket varsel som er sendt ut av operatøren.

De som blir sendt i land hva skal de gjøre?

Om en blir sendt i land så skal en reise hjem, møte opp hos NAV med permitteringsvarselet og må så gjennom den prosessen med NAV. Siden konflikten ikke er på vårt område så vil en være berettiget dagpenger for de dagene en ikke er på lønn.

Hvor mye får en i dagpenger?

Dagpengene variere individuelt, men i hovedsak så er det 62,4% av inntekten din, men dette er begrenset til 6 G som pr i dag er 819 294 kr. En kan også få noen kroner i tillegg om en har barn og det er også variasjoner om en er alene forsørger osv. En kan gå inn her og kalkulere hva dagpenger en kan få Dagpenger kalkulator – nav.no

Merk ellers at dagpengene er uansett betraktelig lavere en det en får i lønn, der kan derfor svare seg for noen og gå i dialog med banken om det skulle være nødvendig.

Hva om jeg ikke får dagpenger?

Det er noen som kan komme i situasjonen at de ikke får dagpenger eksempelvis om de er ansatt på Oljeservice avtalen som nå er i konflikt, da vil en ikke få dagpenger. Eller om en er under utdanning og går på skole da kan en også få avslag på dagpengene.

Dersom dette skulle skje så ta kontakt med oss i klubben, også vil det bli utbetalt streikestøtte fra oss i fagforeningen. Vi gjør dette selv om at de ikke er vi som er i konflikt.

De som blir permitterte må selv ta kontakt med NAV Foto: Torbjørn O. Karlsen

Hva er streikestøtten?

Streikestøtten er skattefri og beløpet varierer hvilken arbeidstid en og årsverk en har, landansatte med 37,5 time arbeidstid i uka så er støtten kr 291,83,- i timen. For Oljeservice ansatte med 33,6 timer arbeidstid i uka så er det kr 325,70 i timen og for ansatte i plattformboring på 2-4 skiftplan så er satsen kr 353,02 i timen.

Kan jeg få både dagpenger og streikestøtte?

Nei de kan du ikke få, som ett utgangspunkt så er en ikke berettiget streikestøtte for andres konflikter, men forbundet har valgt og yte det i de tilfellene der ansatte ikke har rettigheter til dagpenger.

Dekker klubben / forbundet lønnstapet mellom dagpenger og full lønn?

Nei det har vi dessverre ikke mulighet til å gjøre, det blir primært ivaretatt av dagpenger, også er det evt streikestøtte for dem som ikke har rett på dagpenger.

Hva skjer om jeg er sendt i land og ikke har fått permittering?

Da er du fortsatt på jobb, og står til disposisjon for bedriften, og du er da fortsatt på lønn og skal ikke melde deg som arbeidsledig hos NAV.

Dersom jeg permitteres og sendes i land skal jeg reise hjem?

Ja da reiser du hjem, men du må fortsatt være klar til å returnere til jobb så raskt som arbeidskonflikten er over. Og du må være i stand til og still til utreise innen rimelig tid, det vil da bety så raskt som mulig.

Skal avspasere før jeg reiser ut igjen?

Nei om du er i din arbeidsperiode og blir permittert også blir den permittering trukket som følge av at arbeidskonflikten løsere seg så skal du stille på jobb så raskt som mulig.

Alle som blir sendt i land må være klare til og reise ut igjen så snart arbeidskonflikten er løst Foto: EÅV