Styrke sine nettsider

Uke nytt

God helg alle sammen, da var vi her med en oppdatering fra klubbkontoret. Vi har dessverre denne uken en trist melding og komme med. Vi er nå i gang med nedbemanning på dekk i plattformboring.

Nedbemanninger i plattform boring.

Vi har over en lang periode helt siden før sommeren i fjor hat en overtallighet i selskapet i plattformboring. Men da spesielt i stillingen dekksarbeidere, det har blitt i perioden gjennomført og drøftet frem ulike korrigerende tiltak. Og som flere av dere kjenner til så var det blant annet gjennomført permitteringer, gjennom sommeren og utover høsten i fjor.

Det var helt klar et håp om at situasjonen skulle bedre seg, og det så det ut som at den gradvis var i ferd med også, og i takt med at vi fikk noe arbeid så ble permitteringene en etter en trukket tilbake. Nå ettersom at vi har kommet ett godt stykke inn i 1 kvartal så begynner operatørselskapene sine aktivitetsplaner for perioden fremover. Der viser de til at det blir dessverre lavere aktivitet også for dekksarbeidere en det som tidligere var håpet og forventet for tiden fremover.

Når det da ikke så ut som at det vil komme en løsning på denne utfordringen på kort eller mellomlang sikt så ble en nødt til å drøfte korrigerende tiltak. Det noen drøftelse møter med bedriften om saken og det ble identifisert at en overtallighet blant dekkspersonell på 7 årsverk måtte nedbemannes beklageligvis. I drøftelsene er partene blitt enige om at det er begrenset til stillingen dekksarbeider, og at utvelgelsen følger ansiennitet (sist inn først ut prinsippet).

Det er alltid veldig trist når vi får nedbemanninger, og ikke en situasjon vi på noen måter ønsker å sitte i. Det som er den store utfordringen med nettopp dekksstillingene er at det ble så hardt rammet under nedbemanningene i 2014 – 2015. Så om en skulle forsøkt seg på for eksempel rullerende permitteringer så hadde det gått relativt kort tid før en måtte ha permittert ansatte med veldig lang ansiennitet.

Vi vet at noen ansatte har vert på 15.1 møte denne uka og fikk oppsigelse før helga, men selv om at en opplever at det kan gå fort i svingene. Så vil vi fortsatt fra klubben sin side følge utviklingen på dekk nøye fremover, og om det blir bedring i situasjonen så vil vi kreve at ansatte blir gjeninntatt etter gjeldende regler. Det er for øvrig 2 års gjeninntakelse som er avtalt for boring som gjelder.

AML gir 12 mnd gjeninntakelse rett vi har avtalt 24 mdn for PD

Om det er noen som har spørsmål om dette så er det bare å sende oss en epost eller kontakte oss på telefon i løpet av neste uke.

Vi avslutningsvis understreke at vi jobber iherdig med og se inn på løsninger og vil jobbe aktivt for og begrense omfanget av nedbemanningene fortløpende.

Vakt og særavtale i Archer

Tenker og hoppe rett på saken med beredskapsvakt avtalen og særavtalen for de landansatte i Archer Norge og Archer Oiltools. Vi har skrevet om de avtalene flere ganger, og at avtalene har vert i ferd med og blir ferdigstilte.

Det ble dem omsider for en liten tid tilbake, men så ble det likevel oppdaget at det var noen små justeringer som måte foretas i avtaleteksten, samt enkelte avklaringer som måte ivaretas. Så avtalen ble dermed omskrevet og signert på nytt. Det tok litt tid og få alle signaturene grunnet vinterferien.

Men nå er avtalene på plass og ferdig signerte, bedriften har lagt dem ut tilgjengelige i personal handboka og vi kommer også til å legge dem ut her på hjemmesiden under lønns og arbeidsavtaler i løpet av neste uke.

Medlemsmøte

Det blir også medlemsmøte for de ansatte på land i Archer Norge AS og Archer Oiltools på onsdag ettermiddag neste uke. Der vil da vi i fagforeningene sammen med bedriften gå igjennom den nye vakt og særavtalen og gå igjennom de endringene og forbedringene som har blitt gjort.

Møte for ansatte i Archer Norge og AOT på teams Onsdag 5 mars fra kl 14:30

Det vil naturligvis være mulighet til og stille spørsmål i dette møtet, og om det er noen som allerede har sett på avtalene og som tenker at det er noe som er uklart. Så hadde det vert flott om dere kommer på dette info møtet, og spør der. Vi har riktignok begynt og få inn noen spørsmål fra enkelt medlemmer, og det går helt fint, men kan være flere lurer på det samme så fint om en venter med spørsmålene til møtet.

Møtet blir avholdt på Teams Onsdag 5 mars fra kl 14:30.

Øvrige gjøremål den siste tiden.

Vi er nå i oppløpet til både årsmøte og styremøte, det er naturligvis en hel del forberedelse som vi må gjøre i den sammenheng. Vi holder på med å ferdigstille programmet, og få bekreftet innledere, påmelding og ferdigstilling av både regnskap og årsberetning. Årets årsmøte blir i Bergen i slutten 25 til 27 mars. Det har også vert møte med IT avdelingen ift omleggingen av Sharepoint og møte i pensjonskompensasjons fond styret denne uka.

Neste uke

Det blir også en travel neste uke for oss inn på klubbkontoret, det er blant annet foreløpige planer for besøk fra ledelsen i forbundet i løpet av uka. Men de gjenstår og avklare litt nærmere, i tillegg så skal både ha drøftelse møte med ledelsen, følge opp nedbemanningen i PD og avholde møte for de ansatte.

Det var noen kjedelige nyheter denne uken, også om det er noen som har spørsmål eller trenger assistanse spesielt med tanke på nedbemanningen. Så er det bare og ta kontakt på epost eller telefon, så vil vi være med og assistere så godt vi kan.

Hilsen alle oss inne på klubbkontoret.